
En copywriter är en person som skriver copy. Det fattar man ju. Men vad innebär egentligen “copy”? Det är text som används i marknadsföringssyfte. Mycket av det vi idag kallar kommunikation. Texter som inte bara är traditionell reklam, utan egentligen alla texter som skrivs för att framhäva en produkt eller ett varumärke. Texter som skrivs på uppdrag av en betalande kund. Kommersiella texter med syfte att sälja något. En produkt. Ett varumärke. En idé.
Slutresultatet av en copywriters arbete kan handla om texter till en hemsida, produktbroschyrer, manus till radio och film, texter till bloggar och sociala medier, eller artiklar som ska publiceras i tidningar eller online. En copywriter jobbar med ord som återfinns i alla tänkbara kanaler och format. Kanske till och med på din keps i form av en slogan. Just do it.
Hur svårt kan det vara?
Hur svårt kan det vara? Att exempelvis skriva en slogan på tre-fyra ord. Just do it. Because you’re worth it. Det kan väl vem som helst skriva? Här kommer vi till yrkets utmaning. Även om resultatet av en copywriters arbete må verka enkelt, ligger det oändliga timmars arbete bakom. Det enkla är ofta det svåra. Att sammanfatta allt ett varumärke står för på tre ord är en utmaning som heter duga.
En copywriter gör med andra ord så mycket mer än att skriva. För innan man kan börja skriva måste man veta en massa saker. Om uppdraget, produkten, marknaden, konkurrenterna, målgrupperna… listan kan göras lång. Det krävs ofta veckor av research för att förstå. Och när man börjat förstå är det dags att börja tänka. Spåna idéer. Förkasta idéer. Hitta nya idéer. Börja testa hur idéerna fungerar som ett koncept. Visualisera idéerna. Jobba hårt ända tills man har den där idén man tror på. Då först är det dags att börja skriva på riktigt.
En bra text är som en cykelspark
Att skriva copy är som allt annat kvalificerat skrivande – det kräver känsla och skicklighet. En text är så mycket mer än rätt fakta staplade på rad. För att en text ska fungera måste den väcka intresse och samtidigt hålla kvar läsaren. Texten måste hela tiden belöna läsaren och uppmuntra till vidare läsning. Texten måste ha DET.
Texter som har DET skrivs inte av vem som helst. De flesta människor kan hjälpligt vissla en trudelutt, men få kan skriva en hitlåt. Detsamma gäller text. Även om de flesta människor kan skriva är det få som är verbala Zlatans. Copywritern är proffset som får texterna att flyga som en cykelspark genom luften. Denna del av yrket går inte att fejka, antingen så kan du sätta en cykelspark, eller så kan du inte. Texterna talar sitt tydliga språk.
En riktig copywriter har DET
Är alla copywriters lika bra? Är alla fotbollsspelare lika bra? Tittar vi på de som arbetar professionellt med text så kan du nog lita på att de flesta gör ett habilt jobb. Bättre än någon som inte arbetar professionellt med text. Men om du vill ha det där lilla extra, så behöver du hitta en riktig copywriter. En copywriter som skriver så att orden träffar hjärtat. En riktig copywriter är inte nöjd med att göra mål, han eller hon vill formulera en verbal cykelspark. Något fantastiskt som folk kommer att snacka om.
Det är en riktig copywriters jobb. Verbala cykelsparkar. De må verka enkla när man tittar på dem, men tro mig, det ligger många timmars träning bakom varje ord.