Storytelling ger liv åt radioreklamen

Alla gillar en bra historia. Därför är storytelling ett effektivt sätt att berätta en historia även i radio. Sedan urminnes tider har människan samlats kring lägerelden och lyssnat till historieberättarna. Och ju starkare berättelse, desto större avtryck gör den i vårt medvetande. Jag har arbetat med att producera radioreklam i 20 år. Utan att tveka kan jag säga att de kampanjer som nått bäst resultat har varit de som förmedlat en schysst historia. Kul, seriös eller spännande. Men en historia som är värd att berätta. 

Storytelling fungerar i radio

Radioreklam är kort, ofta bara 20 eller 30 sekunder. På denna tid ska man hinna förmedla ett budskap och presentera en avsändare. Det är lätt att falla i fällan och bara rabbla upp ett säljbudskap, ungefär som en uppläst tidningsannons. Mot bättre vetande har jag själv producerat sådan reklam både en och två gånger. Ofta för att kunden har krävt att radiospoten ska innehålla viss fakta; erbjudande, kampanjdatum, telefonnummer och detaljerade vägbeskrivningar. Detta är faktadetaljer som inte hör hemma i radioreklam.

Men det är radioreklam som berättar en story som fungerar. Som förflyttar lyssnaren till en annan plats, som målar upp bilder inne i huvudet. Genom att dramatisera en berättelse och låta professionella skådespelare spela upp scenen kan man få ett stycke komprimerad radioteater på bara 20 sekunder.

Radioreklam som fungerar, som skapar resultat, låter aldrig som en bilförsäljare som rabblar hästkrafter och vinterdäck på köpet. Bra radioreklam berättar en historia som är värd att minnas.

Twin Casino
Bioglan
Sparkök
Western Union
Ikano

Mer info om radioreklam

By Mikael

Moheffa Studio

Radioreklam & Speakerröster